FIJI!!!!

31 mei 2013 - Nadi, Fiji

Bula!

Of te wel Hallo in het Fijiaans en proost en hoe gaat het. Eigenlijk gewoon een woord voor alles haha. Fiji het land van de laatste kannibalen. De standaard grap die je standaard ook wel hoorden was: “Smaakt het als kip? Dan is het kip.” Fiji ook een land wat nog steeds een derdewereld land is, dit is ook goed te merken aan de krottige huizen waarin de mensen woonde en wat voor auto’s er over straat reden. Hele mooie taxi’s waarvan de kilometer teller het niet doet en sturen die scheef staan en ga zo maar door. De mensen in Fiji zijn ontzettend aardig en zeggen altijd wel BULA tegen je.

De eerst paar dagen in Fiji ben ik naar Mana eiland gegaan, dit is een klein eiland ten oosten van het main eiland en was erg relaxt. Veel gezont, gelezen en biertjes gedronken. Vanaf dit eiland ben ik ook een dagje naar Castaway eiland geweest. Het eiland waar Castaway met Tom Hanks is opgenomen en ook duidelijk te herkennen was als het eiland van de film.

Mana island zonsondergangCastaway islandCastaway island

Hier heb ik natuurlijk ook het typische eiland leven ondergaan.
Eerst de kokosnoten uit de boom krijgen, dan open en daarna lekker leeg drinken!!

Klim palmboomKokosnotenKokos melk

Na een paar dagen op Mana eiland kwam ik weer terug op het main eiland en arriveerde mij Engelse vriend Owen. Samen hadden we besloten om een trip te doen naar het noord oosten van Fiji. Deze trip hielt in dat we eerst 3 uur in bus zaten daarna rond 20 uur op ferry en dat we dan in niet echt toeristisch gebied zaten. De bus rit ging uitstekend en we waren mooi op tijd in Suva (hoofdstad van Fiji) en konden we daar nog even rond kijken. Jammer genoeg had onze boot 4 uur vertraging dus moesten we langer wachten. Maar zoals alles hier gaat in Fiji op FIJI TIME. Fiji time is gewoon een manier om te zeggen als de tijd rijp is dat gebeurt het. Na eindelijk op de ferry te zijn met een heleboel Fijianen vertrok de boot ook weer 2 uur later. Bij het vertrek van de 2de tussenstop was de anker vast komen te zitten in een andere ankerketting. Dus moest die worden doorgebrand. Alleen duurde dit totaal 12 uur. Zodoende duurde onze totale ferry trip niet rond de 20 uur maar totaal 36 uur. Alles bij elkaar duurde de hele trip van hostel naar hostel 48 uur. De langste trip die ik ooit gemaakt heb.

Ferry tripFerry

Maar ja toen was ook echt wel aan de andere kant van de wereld. Bij de 180 graden meridiaan. De plek waar je morgen en vandaag of gisteren en vandaag op 1 plek hebt. Daarna heerlijk van een natuurlijke waterglijbaan af gegleden. De dagen zaten vol met activiteiten. Snorkelen, watervallen bekijken en zwemmen, speer vissen en een echt Fijiaans dorpje bezoeken. Het bezoek aan het dorpje was erg bijzonder en was voor mij een hele aparte ervaring en die ik ook niet snel zal vergeten. Heb er uitbundig lopen dansen met de Fiji vrouwen en heerlijk genoten van hen lekkere eten. Natuurlijk waren de kinderen ook niet weg te slaan. O ja en zoals het hier in Fiji gewoonlijk is veel KAVA gedronken. Het typische Fiji drankje.

180 graden meridiaanSpeer vissenVangstFiji villageKava

Na andere halve week deze trip te hebben gedaan. Op de terug weg gelukkig een ferry trip van 20 uur. Hadden Owen en ik besloten om naar de Yasawa eilanden groep te gaan. De Yasawa eilanden groep is het meest toeristisch van Fiji. Het waren super mooie eilanden, maar wel erg toeristisch en was minder echt Fiji dan de andere trip. Heb natuurlijk hier ook weer heel veel gave dingen gedaan: een kerkdienst bezocht, gesnorkeld, gesnorkeld met mantaray’s en gesnorkeld met haaien.

KerkdienstMantaraySnorkelen met de haaien

Het toen zat Fiji er alweer op na een maand. Wat was het geweldig en wat zou ik graag nog een keer terug willen. Alleen jammer genoeg is het zover weg en is het lijstje met landen waar ik naar toe wil alleen maar groter geworden gedurende mijn reis.

Nu weer terug in Sydney en ben ik druk bezig met bedenken wat ik nu nog wil gaan doen.

Venaka (Bedankt in Fijiaans) voor alle leuke reacties.

1. Hennie de Pennie:
    Hoi Dennis,
    Wat leuk weer! Ik geniet van je verhalen en ik snap je gevoel over nog meer landen bezoeken!
    Heel veel plezier nog in down under!
    goodd'y, man!

Hennie.
  2. Opa en Oma:
    31 mei 2013
    Dag Dennis, mooie foto's en spectaculair !!
    Veel plezier en
    Groetjes van ons allemaal !
  3. Cor en Agnes Tuyp:
    Hoi Dennis,
    Wat een verhaal prachtig,wat beleef jij veel.
    Geniet maar lekker.
    groetjes Cor en Agnes
  4. Wil en Marijke Meulenbelt:
    1 juni 2013
    Dennis wat een leuke ervaringen toch allemaal.
    Ga zo door en geniet er nog met volle teugen van !!
    groetjes Ma en Pa
  5. Opa en Oma:
    4 juni 2013
    Wij zeggen ook BULA ! tegen jou....
    Groetjes Opa en Oma
  6. Rein en Annemiek:
    6 juni 2013
    Hoi Dennis,
    Wat geweldig allemaal weer.
    Een jaar weg is wel heel lang, maar het lijkt er op of je nog tijd te kort komt. Haal dus nog ff alles uit de kast, want die laatste 2 maanden zijn ook zo om.
    Hele fijne weken nog.

Groetjes, Rein en Annemiek