Dwars door het midden!!!

21 november 2012 - Adelaide, Australië

Daar gingen we dan vanuit Cairns op richting Alice Springs! We (Krista, Vincent en ik) vrijdag ochtend om 5 uur vanuit Cairns in de richting van Townsville en daarna Mount Isa. De voorbereidingen op de trip waren goed verlopen. We hadden jerrycans voor water en voor benzine. Na een paar uur rijden waren we aangekomen in Townsville, daar zouden we de grote inkopen doen aan boodschappen. Maar wat neem je eigenlijk allemaal mee op een trip waar je niet weet wat je onderweg tegenkomt. We besloten voldoende van alles mee te nemen. Veel eten waar we zo een paar dagen mee uit zouden kunnen houden, blikken spaghetti, pannenkoeken shaker, brood en het belangrijkste in de outback worstjes. Goed bepakt en beladen reden we nu dus echt richting het midden van Australië. Het landschap veranderde steeds meer in een woestijn achtig gebied. De wegen kregen steeds minder bochten en het was vaak gewoon recht uit turen en recht rijden. We kwamen natuurlijk ook de eerste Road Trains tegen. Lange vrachtwagen combinaties van wel  50 meter.

Road trainGezelligRecht

Na veel recht door gereden te hebben zijn we gestopt op een Rest Area om daar te overnachten. Vincent en ik zetten onze Swags op en Krista maakte haar bedje klaar in de auto. Dat gedaan te hebben zijn we gaan koken. Het hele moeilijke gerecht van worstjes met brood en uitjes. Natuurlijk voor het slapen nog even een biertje gedronken en daarna lekker op tijd gaan slapen want we waren kapot van de lange rit.

Handen en voeten in de wagenHoofd ook!

Volgende ochtend weer mooi op tijd vertrokken en daar gingen we weer rechttoe rechtaan. Na weer een aantal uur gereden te hebben kwamen we aan in Mount Isa. Een plaatsje midden in de Outback waar natuurlijk een Mc Donalds was Joepie. De Mc Donalds in Australië heeft softijsjes voor 0,30 cent (hier wordt goed gebruik van gemaakt door de Backpackers, dus ook door mij). Na wat brood gekocht te hebben en weer getankt zijn we door gereden naar een roadhouse die zich midden in het niets bevond. De eerste avond hadden we veel last van vliegen nou de tweede avond van mieren.

Na natuurlijk weer heerlijk geslapen te hebben zijn we verder gereden in de richting van Alice Springs. Na even in westelijke richting gereden te hebben kwamen we de kruising tegen met Stuart Highway (de weg die van Adelaide dwars door Australië naar Darwin gaat of andersom natuurlijk). Hier begon onze weg dus zuidelijk. Weer meestal rechtdoor en niet veel bijzonders. Behalve dat we onderweg de Devils Marbles tegenkwamen. Dit zijn grote rotsblokken die midden in de woestijn liggen. Toen we ergens even waren gestopt om even de beneden te strekken kwam er zoals alle Australiërs zijn een sociale man naar ons toe lopen en vroeg waar we heen gingen. De man was erg netjes geleden, na even gepraat te hebben kwamen we er achter dat het de Bisschop van de Northern Theretory was. Hij vertelde ons over zijn ontmoeting met de Paus die hij had rondgeleid door Australië. (De paus wist ook niet echt hoe groot Australië wel niet was tot zijn bezoek. Hij vloog van Darwin naar Sydney en dacht er binnen een uurtje wel te zijn. Jammer voor hem duurt dat ongeveer z’n 3 en een half uur.) Deze Bisschop zijn we tijdens onze rit nog 2 keer tegen gekomen omdat wij telkens stilstonden langs de weg en hij wou weten of we geen kuren hadden. Telkens als hij weer vertrok kregen we natuurlijk een mooie God Bless you!!  Die avond lekker pannenkoeken gegeten en daarna natuurlijk weer lekker geslapen met een biertje vooraf.

Devils MarblesGelukkig niet mijn auto!Devils Marbles

Op de foto met de BisschopHier ga je toch niet fietsen

De volgende dag dus weer in de richting van Alice Springs gereden gelukkig was dit geen lange rit meer en kwamen we dus op tijd aan. Na even in de Mc Donalds gekeken te hebben op internet naar een leuk hostel hadden we er één gevonden (natuurlijk weer een ijsje voor 0,30 cent). Aangekomen bij het hostel zijn we lekker gaan zwemmen en daarna lekker uit eten geweest, kangaroe en krokodil gegeten.

Dennis SpringsLekker Kangaroe gegeten

Tijdens het zwemmen kregen we de tip van een andere backpacker om de volgende dag te gaan zwemmen bij Ellery creek. Dit was een super tip geweest van de backpacker. Tot nu toe is het voor mij de mooiste plek waar ik ooit gezwommen heb. Het is een klein creekje tussen 2 enorme rotsachtige bergen. Daarvoor zijn we ook nog bij Simpsons Gap geweest en dit was natuurlijk ook super.

Elery Creek samen met VincentSimpson Gap

Bij aankomst in Alice Springs had ik in de Lonely planet gelezen dat er een gratis Aviation Museum was in Alice Springs, daar moest ik natuurlijk heen. Vincent en Krista gingen ook mee maar snapte niet helemaal wat ik er leuk aan vond. Maar oke misschien is dat wel de vliegtuig gek in mij haha. Die middag was het natuurlijk weer ontzettend warm in het midden van Australië. Temperaturen lopen elke dag op richting de 40 graden. Het was dus tijd om lekker te gaan zwemmen in het zwembad van Alice Springs. Super mooi zwembad en lekker een flink aantal banen gezwommen (dus ijsjes moeten er wel afgetraind worden). S ’avonds zaten we voor de laatste keer met ze drieën. Vincent en ik zouden de volgende dag verder trekken en Krista zou in Alice Springs achterblijven.

KLM in Museum midden in AustralieZwembad Alice Springs

De volgende dag dus afscheid genomen van Krista en zijn Vincent en ik vertrok in de richting van Kings Canyon. Daar s’avonds aangekomen te zijn hebben we eerst plons in zwembad genomen en daarna lekker gegeten. De volgende dag zijn we een hele mooie loop door en over de Kings Canyon gaan lopen. Deze loop was echt super mooi en super leuk. Je moest op sommige momenten een beetje klimmen en klauteren, waar we natuurlijk als 2 Hollandse West Friese jongens niet vies van zijn. Na de loop natuurlijk weer de auto in en weer verder gaan rijden. Nu naar misschien wel één van de populairste rotsen van de wereld ULURU! Ook wel AYERS rock genoemd. Deze vanuit de auto gezien te hebben zijn we eerst doorgereden naar de Olgas. Ook hele hoge rotsen net zo mooi als de Uluru. De loop die we daar gedaan hadden was niet zo lang maar het was ook warm genoeg en de vliegen hadden ons weer gevonden. Daarna snel naar de camping om te gaan eten en daarna moesten we natuurlijk de mooie zonsondergang bij Uluru bekijken en bewonderen. We dachten misschien wel een mooi romantisch momentje te hebben met ze tweeën maar niets was natuurlijk minder waar het stond er bomvol met auto’s en mensen. Maar dat maakte natuurlijk niet uit want het was wel een super mooie zonsondergang. Zon onder ja mooi kunnen we terug naar camping en nog even lekker gaan zwemmen en lekker gaan slapen naar een sportieve dag.

Kings CanyonOeps!Kings CanyonKings Canyon Vincent en IkThe OlgasThe Olgas

Uluru ZonsondergangUluru Zonsondergang

5:30 de volgende morgen stonden we weer op en zijn we weer richting de Uluru gegaan, dit keer om er rond om heen te lopen, dit is 10 km lopen. Is dus wel lekker om dat s’ochtends te doen als het nog geen 40 graden is. Jammer genoeg mochten we de Uluru niet beklimmen want er stond te veel wind. Rond 9 uur waren we klaar met de loop en zijn we weer in de auto gesprongen om even 700 km te gaan rijden. Ja het begint te wennen de grote afstanden hier in Australië. 700 km later waren we in Coober Pedy een stadje waar iedereen onder de grond slaapt en leeft, dit omdat het hier ook heel warm word overdag en het lekker koel is onder de grond. Natuurlijk moesten wij in een hostel slapen waar we ook onder de grond zouden liggen.

AZ en UluruIk op UluruCoober pedy Hostel

Die nacht natuurlijk heerlijk geslapen te hebben onder de grond begon er weer een dag met lang in de auto zitten en veel kilometers maken. We wilden die dag Adelaide halen en dat was dus 840 km van Coober Pedy vandaan. Vroeg vertrokken en weer een hele lange tijd rechtdoor rijden. Na 500 km gereden te hebben kwamen we in Port Augusta, Yes weer een plaatsje aan het water. De natuur was eindelijk weer veranderd van woestijn naar iets waar planten en bomen leven. Zo even eten en weer door naar Adelaide. In Adelaide een mooi hostel gevonden vlakbij een goedkope pizzeria perfect dus.

Zout meer

Wat nu
Nu zit ik in Adelaide en heb ik één van mij grote wensen die ik al had in Nederland gedaan. Dwars door Australië langs Uluru. Wat zou ik nu eens gaan doen. De trip helemaal tot Perth gaat niet door.  Mijn portemonnee wil natuurlijk ook wel eens weer wat dikker worden, dus waarschijnlijk op zoek naar werk. Of zou ik misschien toch nog even verder reizen. Keuzes? Vincent gaat vanaf hier naar Brisbane en dan naar Nieuw Zeeland. Ik zit dus weer alleen. Jammer maar mijn avontuur gaat verder met waarschijnlijk andere mensen.

Ja een open einde. Ik houd jullie nog even in spanning voor wat ik nu ga doen. Is het een goede cliffhanger?

Voor diegene die het leuk vinden om te lezen wat Krista over de trip van Cairns naar Alice Springs heeft geschreven is hier een link:

Zij is wat beter in een mooi verhaal ervan te maken.

Tot de volgende keer.

Dennis

1. Adri:
    21 november 2012
    Hallo Dennis,
    Wat een meeslepend verhaal heb je ervan gemaakt. Ik heb het erg geboeid gelezen en was al een heel eind op weg om me ook Australie-ganger te voelen. Het is zo mooi te lezen hoe je geniet, het straalt ook van je foto's af. Ik wens je een goede verdere reis welke kant je ook op zult gaan. Ja, je weet de spanning er wel in te houden.
    Ik hoop op een mooi vervolg.

Hartelijke groeten
    adri Verhulst-K
  2. Cor en Agnes Tuyp:
    21 november 2012
    Hoi Dennis,
    Wat een mooi verhaal,met gods zegen moet het goed komen.
    17 november heb ik bij je moeder heerlijk speculaastaart gegeten, ze had al bericht van je gekregen en was er erg blij mee. We wensen je erg veel plezier .groetjes Agnes
  3. Opa en Oma:
    22 november 2012
    Hoi Dennis, leuk om steeds iets van je te lezen ook al geven we niet iedere keer reactie maar we volgen je !!!Geniet en
    wees voorzichtig onderweg, groetjes Ron Giel en Linda
    Kaartje !!??!!
  4. Saskia:
    23 november 2012
    Hoi Dennis,
    Wat een mooie foto's, ze zijn nog altijd jaloers makend.
    Ik wacht je volgende reisverslag met spanning weer af!
    Liefs, X Saskia
  5. Linda en Rien:
    25 november 2012
    hallo Dennis,
    Weer een hartstikke leuk artikel. Hebben ervan genoten. Ook fraaie fotos. Ga zo door.
    Hopen dat je snel leuk werk zult vinden.
    hartelijke groeten,
    Linda en Rien
  6. Sytse Huizenga:
    4 december 2012
    Hallo Dennis.
    Deze ex-CAE collega volgt je mooie tocht. Ziet er geweldig uit.
    Ik had eigenlijk best met je mee kunnen gaan.
    gr Sytse.